dinsdag 12 maart 2013

Tips om beter te kunnen leren.

Tsja, leren is niet altijd even makkelijk. Zeker niet na een vakantie. Ik weet dat veel mensen moeite hebben met leren en concentreren. Ik heb deze week gelukkig niet veel toetsen, maar als ik moet leren kan ik me ook niet goed concentreren. Dan is de muur of je haar-elastiekje opeens veel interessanter dan je wiskundeboek. Ik wil jullie vandaag wat tips geven in de hoop dat het leren wat beter gaat. Enjoy reading!









Goed slapen en niet de avond van te voren gaan leren. 
Goed slapen is echt belangrijk. Je concentratie word er ook beter van, zodat je beter oplet tijdens de les. Als je moe bent neem je ook minder op in je hoofd, ook niet echt handig. Een nachtje doorhalen heeft ook niet veel zin en zeker niet als je moe bent dus. En ohja, het is toch altijd fijn als je uitgerust op school komt of niet?

Neem pauzes en doe iets leuks.
De hele avond of middag blokken heeft niet echt heel veel zin. Je hebt ook pauze nodig. Ga bijvoorbeeld 40 minuten leren, laat de hond uit en ga na 20 minuten weer leren. Of leer een uurtje, ga 's middags afspreken met een vriend of vriendin en kijk 's avonds wat je nog weet. Dat werkt het beste.

Eet goed.
Dit is ook heel belangrijk. Als je lichaam geen eten binnenkrijgt, is het daar de hele tijd mee bezig en niet met het leren. Zorg dat je een goed ontbijt of lunch binnenkrijgt om er daarna tegenaan te gaan!

Maak je huiswerk.
Echt, dit werkt. Misschien lijkt het soms veel werk, maar als je die stof al onder de knie krijgt kost het minder tijd om dit tijdens het leren nog moeten te begrijpen. Als je je huiswerk niet maakt gaan je cijfers omlaag en als je in het examenjaar zit moet je het niet hebben. Klinkt misschien als onzin, want ik maak ook niet altijd braaf mijn huiswerk, maar later zul je er de voordelen wel van inzien!

Vraag veel.
Als je iets niet snapt, gewoon vragen. Ik zeg dit nu wel heel wijs, maar eigenlijk doe ik het zelf ook weinig haha. Maar toch is vragen goed, en zeker aan de leraar. Die heeft het meeste verstand van het vak wat je moet leren. Als je het dan nog niet snapt, vraag dan bijles aan iemand ofzo.

Maak samenvattingen.
Haal het belangrijkste uit de tekst, en maak je eigen samenvattingen. Het beste is om ze met pen op een blaadje te schrijven, door iets op te schrijven onthoud je dingen beter. Ohja, en leer je aantekeningen! 9 van de 10 keer kwam die stof in de toets en het is alleen maar mooi meegenomen als je die vragen ook weet!

Dit was het alweer, ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Liefs, Esmee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten